Vyberte stranu

Čo predražuje tvorbu webstránky? Prezradíme vám, ako ušetriť v procese tvorby novej alebo pri modernizácii starej stránky. Dozviete sa, ako vyjednávať, aké náklady sú fixné a aké jednorazové. Čo sa oplatí robiť in-house a s čím si radšej nechať poradiť. Spomenieme najčastejšie chyby zadávateľa, ktoré takmer zaručene predražia zákazku.

Najdrahšia položka pri tvorbe webstránky

Ľudská manuálna práca je najväčšia položka pri tvorbe webu. Ideálne spolupracujú odborníci, ktorí majú pozadie a všeobecné skúsenosti z tvorby webov ako takých, ale aj grafici, UX a SEO experti, neskôr sa do marketingu zapájajú správcovia online reklám a analytici. Web by mal tvoriť niekto, kto má skúsenosti s online marketingom a vie, na čo ľudia reagujú, čo návštevníkov irituje a čo naopak perfektne funguje, a sleduje nové trendy.

Na výsledku každého dobrého a úspešného webu sa priamo alebo nepriamo podieľa tím odborníkov, často si to klient ani neuvedomuje. Nepriamo sú to doménoví registrátori, hostingové služby, správcovia data-centier, programátori v pozadí. V mnohých odvetviach je už veľká miera automatizácie a ceny za takéto služby sú regulované trhom a z roka na rok klesajú. Ak používate WordPress, na jeho kóde pracuje niekoľko desiatok tisíc open-source programátorov. Open source služby sa javia zdarma, pokiaľ nie je potrebné urobiť v kóde zmeny.

Pri ideálnej spolupráci by mal klient komunikovať svoje očakávania od webu s developermi a tí by mali vedieť pomôcť dosiahnuť očakávané výsledky a ponúknuť a vzdelať klienta, ak existujú aj iné možnosti. 

Najdrahšia je práca na tvorbe webu a neskôr kvalitná údržba. Náklady za technológie sa automatizáciou a dôsledkom technologického pokroku postupne znižujú.

Ako teda ušetriť a kde sa najviac plytvá?

Na túto otázku sa nás pýtajú hlavne známi, ktorí vedia, že robíme weby a chcú pre seba alebo pre svoju firmu vyjednať čo najlepšie podmienky. Otázky dostávame rôzne. Ako ušetriť na fixných nákladoch? Ako nepreplatiť? Ako sa nenechať oklamať? Čo si môžem spraviť sám a čo sa neoplatí? Ktorý hosting je najlepší? Potrebujem na správu webu zamestnanca? Ako si vybrať správnu firmu na tvorbu webstránky? Všetko dobré otázky, tak poďme postupne.

Kde sa najviac plytvá?

Z našej skúsenosti cenu najviac ovplyvňuje náš čas strávený pri tvorbe webu, počet človeko-hodín. Druhý faktor najviac ovplyvňujúci cenu je dĺžka obdobia, počas ktorého na zákazke developer pracuje.

Čas dodania strávený pri tvorbe webu vie najviac klient ovplyvniť správne dodanými podkladmi pre obsah na web, správnym výberom dizajnu a rýchlosťou rozhodovania.

Ideálne dodané podklady sú také, kde klient dodá ucelený vytriedený obsah pre jednotlivé stránky. Klient má jasno v tom, ako budú jednotlivé stránky nazvané a v akej štruktúre sa na stránku vložia. Rovnako dôležité je mať pripravené obrázky alebo videá. Ak obrázky klient nemá, schváliť si s developerom ich nákup s fotobanky. Ak je stránka viacjazyčná, mať ucelené texty v hlavnom jazyku a pripravené preklady. 

Ak chcete ušetriť, nenechajte triediť a sceľovať váš obsah grafikom a programátorom, urobte si to sami. Nie je to len o ušetrení peňazí. Len vy viete najlepšie usporiadať názvy a popisy vašich služieb, tovarov a priradiť správne obrázky k správnym textom. Ak to pre klienta robí developer, nakoniec si všetko aj tak musí overovať s klientom a celý projekt sa predlžuje.

Ak máte veľa obrázkov, očíslujte alebo označkujte ich. Ak máte veľa stránok a jazykových prekladov, správne ich priraďte k sebe. Všetko toto vám dobrý developer poradí vopred.

Výber dizajnu a jeho návrhy sú zdĺhavý proces, správny developer vie nasmerovať klienta a pomôcť mu pri výbere dizajnu. Ak klient nevie čo chce, developer ukáže klientovi rôzne dizajny a snaží sa identifikovať jednotlivé časti rôznych dizajnov, na ktoré klient dobre reaguje.

My to robíme tak, že ukážeme klientom viacero vytipovaných dizajnov a pýtame sa, ktorý sa im najviac páči. Dizajny rozlišujeme podľa množstva textu, fotografií, použitého písma, farieb a množstva položiek v menu. Nie každý typ dizajnu sa hodí pre každý obsah. Nie každý klient má obrázky svojho biznisu alebo dostatočný počet pekných obrázkov. Klienta prevedieme procesom a dáme mu na výber.

Rýchlosť rozhodovania klienta najviac súvisí s tým, či má dobre naplánované, ako by mal web vyzerať a čo by mal byť jeho ciel. S tým vieme klientom vždy pomôcť. Čím jasnejšie máte vo veciach, tým rýchlejšie sa rozhodujete.

Príliš dlhé trvanie projektu tvorby webu neprospieva ani klientom, ani cene projektu. Preto ideálna dĺžka projektu je do 14 dní od odovzdania podkladov, najlepšie do 7 dní. Klient aj developer intenzívne pracujú na dosiahnutí stanoveného cieľa. Malé detaily sa dajú odstrániť neskôr, ale dôležité je dokončiť hlavnú časť projektu, kým má klient aj developer všetko čerstvo v pamäti a vedia sa absolútne sústrediť na kvalitu práce a dohodnuté ciele. Nie je pravda, že rýchlo vyrobený web je nekvalitný, pretože na ňom developer nepracoval dostatočne dlho. Opak býva často pravdou, sústredená intenzívna práca má oveľa lepšie výsledky.

Ako s developermi vyjednať čo najlepšie podmienky?

Jednoducho. Najdrahšia je práca. Stanovte, čo od webu ako firma očakávate. Nenajímajte si na to expertnú firmu, neplaťte analýzy, štúdie, odhady a nenajímajte „koučov“. Použite zdravý rozum. Vy viete najlepšie, čo by pre vašu firmy mohla webstránka spraviť. Rozhodnite sa, či stránka má nosiť nových klientov a ak áno, ako. Majú zavolať? Nakúpiť v internetovom obchode? Vyplniť formulár? Urobiť objednávku? Zapísať sa do Newslettra? Stiahnuť aplikáciu alebo e-knihu? Navštíviť pobočku? Získať inštrukcie a mapku k predajni? Ak navštíviť pobočku, ako budem zisťovať, že klient prišiel vďaka stránke?  Ak potrebujem stránku iba na prezentáciu, ako zistím, či funguje a reprezentuje? Premyslite si koľko stránok váš web bude mať, ak chcete na webe používať obrázky, premyslite si aké, ako, s kým a dokedy ich pripravíte. Majte jasno či texty na stránku máte premyslené, alebo budete potrebovať s obsahom pomoc.

Ak s týmito informáciami kontaktujete firmu, ktorá tvorí weby, zaručene sa vám bude ľahšie komunikovať. S týmito informáciami sa môžete s väčšinou dobrých developerov okamžite baviť o cene a konkrétnom riešení. Keď developer uvidí, že klient v tom má jasno, nemá potom potrebu nadsadiť cenu, aby pokryl neočakávané.

Nerobte výberové konania, ak naozaj nemusíte!

Ak ste firma, ktorá výberové konanie robiť musí, pokojne preskočte tento odstavec a ak máte na výber, zvážte to.

Výberové konanie sa oplatí robiť hlavne pri naozaj vysokých sumách, kde na vašom webe na mieru bude pracovať veľa odborníkov, programátorov, nejaký mega projekt na mieru, pri drahých integráciach, alebo ak plánujete konkurenciu Alze alebo Googlu.

Prečo sa predražujú výberové konania? Lebo zo skúsenosti vieme, že výberové konanie je beh na dlhé trate. Do nákladov sa začne počítať navyše neistota, cestovné náklady a všetky práce a podklady, ktoré si klient vyžiada od developera pred začiatkom súťaže.

Výsledok súťaže nie je väčšinou rozhodnutie jedného človeka a preto aj kvalitný dodávateľ nemá istotu zákazky. Spoliehať sa na štastie a štatistiku namiesto svojej kvality a odbornosti má za výsledok ponuky z vyššou cenou, alebo ponuky od firiem, ktoré profesionálne súťažia a potom dajú web spraviť niekomu inému.

Dodávateľ sa proti takémuto riziku bráni navýšením cenovej ponuky o „čo keby to nevyšlo a strávim s tým dva mesiace“.

Máloktorá firma si vie technické požiadavky na web formulovať správne bez konzultácie s developerom. Nestrácajte svoj čas, zavolajte alebo si dohodnite s developerom stretnutie a spoločne si prejdite jednu obchodnú požiadavku po druhej. Dávajte jednoduché otázky: Chcem toto, viete to spraviť? Koľko by to stálo? Čo ešte pre mňa viete spraviť v cene a čo za doplatok? Mám takéto ciele, v čom ešte viete pomôcť? Ak developer vie, čo robí, tak vám pošle do pár hodín ponuku alebo všetko vysvetlí podrobne do telefónu a nemusíte čakať mesiac na koniec výberového konania. Idete do toho alebo zavoláte pre istotu ešte dvom alebo trom developerom a uvidíte, kto vám lepšie vnútorne sadne.

Ak predsa len potrebujete ponuky detailne vypracované na papieri pre šéfa alebo kolegov na schválenie, ponúknite za riadne spracovanú ponuku odplatu. Často v praxi platí, že cenu vypracovania ponuky si dodávateľ odráta z celkovej sumy po dokončení diela.

Ako ušetriť na fixných nákladoch

Fixné náklady na web sa líšia podľa typu stránky. Ak firma prevdázkuje e-shop na mieru, tak má oveľa väčšie fixné náklady na developera ako niekto, kto e-shop ani nemá alebo prevádzkuje e-shop na WordPresse s open source pluginom pre e-commerce.

Fixné náklady sú vždy doména, hosting. Veľa firiem sa neuspokojí s klasickými bezplatnými šablónami, platí preto licencie za prémiové. Okrem toho niektoré firmy platia za cloudové služby ako G Suite, CDN pre rýchle zobrazovanie v zahraničí alebo rôzne doplnky ako služby zabezpečenia a protispamové služby.

Ďalší fixný náklad je údržba webu. Pomerne nová rozvíjajúca sa služba v našich končinách má svoj zmysel, ak chcete udržať svoj web aktualizovaný a mať niekoho, kto počas roka dáva pozor na to, či sa web zobrazuje správne alebo raz za čas zakročí a urobí za vás požadované zmeny na webe.

Pomerne často si firmy najímajú aj služby na správu online reklamy, tzv. správa PPC (pay per click) reklám a správu sociálnych sietí. Správa PPC je dnes pomerne komplikovaná, najlepšie výsledky majú dobre zaškolení experti. Mať experta medzi svojimi zamestnancami sa oplatí, ak vaša firma míňa na online reklamu rádovo v tisícoch mesačne, inak sa oplatí skôr najať odborník.

Najviac ušetríte tak, že si tieto služby objednáte u jednej firmy, ktorá to robí všetko a pozná vás ako klienta. Služby, na ktoré máte odborníkov vo firme, si robíte sami.

Hosting, správu domén, DNS, cloudové služby a údržbu stránky sa asi vždy oplatí prenechať odborníkom. Väčšinou sú v cene hostingu.

Z našich skúseností má veľa väčších firiem in-house grafika a teda nemá často zmysel platiť za grafické práce externej firme. 

S MojaWebstránka.sk máme napríklad údržbu webu za fixnú cenu spolu s hostingom a v cene sú aj doplnkové bezpečnostné služby, zálohy a niektoré zásahy do webu počas roka.

Ako nepreplatiť?

Naša rada číslo jeden, nájdite si firmu, ktorá má zverejnený cenník. Prečo? Lebo tieto firmy sa vedia oceniť, nemajú problém s tvorbou cien. Ich ceny sú transparentné a za rovnakých podmienok a pravidiel obslúžia medzinárodnú spoločnosť aj rodinnú firmu. Väčšinou majú jasnú predstavu o procese, cene, dobe dodania. My na MojaWebstranka.sk ponúkame navyše aj garanciu vrátenia peňazí, ak klient nebude spokojný.

Firmy, ktoré nezverejňujú ceny používajú opačnú stratégiu. Komunikujú ako výhodu, že vám prispôsobia cenu na mieru. Na mieru je však všetko drahšie, skôr to je vyjednávacia taktika. Z malých vytiahnú čo sa dá a veľkých sa pokúsia „cucnúť“.

Obzvlášť to platí pri väčších firmách. U väčších klientov často vidíme 10 – 100x predražené položky, až sa čudujeme, keď klient prizná, koľko a za čo platil v minulosti.

Neprezrádzajte vopred váš rozpočet developerovi. Ak ste zadávateľ, váš rozpočet si držte ako firemné tajomstvo, developera do toho nič. Ak s vami bez rozpočtu nechce komunikovať, asi to bude drahé alebo nie ste jeho typ klienta.

Ak poveríte zamestnanca výberom firmy, komunikujte s ním. Vopred ho upozornite, aby vyberal transparentne a nerobil kšefty za vašim chrbtom.

Ak už musíte mať výberové konanie, snažte sa podmienky vytvoriť flexibilne. Ak váš personál vytvoril príliš špecifické podmienky, je tam pravdepodobnosť, že ušili výberové konanie na mieru jednej firme.

Ako sa nenechať oklamať?

Zo skúseností našich klientov vyberáme pár rád, čoho sa vyvarovať.

Dajte si pozor na to, čo podpisujete. Ak vám developer niečo robí na mieru, uistite sa, že po dodaní diela kód a celé dielo patrí vám, nie developerovi.

Myslite na to, čo sa stane, ak sa rozhodnete od hostingu alebo developera odísť. Ste zamknutí zmluvne, vie kód prebrať cudzia firma?

Výhodou ako funguje MojaWebstánka.sk je, že používame open-source WordPress, s tým vie pracovať skoro každý developer. Ak musíte zmeniť poskytovateľa, urobíte to ľahko a bez výpadku služieb s nulovým predražením.

Ak vám niekto účtuje mesačné poplatky, nechajte si ich vysvetliť a konzultujte ešte s inou firmou, druhý názor nezaškodí.

Ak ste vo veľkej firme, skontrolujte, či už za to isté neplatíte niekomu inému. Mali sme klienta, ktorý mal zakúpené tri firewally, dva rôzne antivírové systémy, sedem hostingových balíčkov z toho dva od tej istej firmy, k tomu si platil ešte aj prázdny server, o ktorom nevedel, a to ho nikto vedome neoklamal, iba nakupoval čo mu ponúkali.

Uistite sa, že doména je vždy napísaná na vás alebo vašu firmu.

Účty do Google Analytics, Google Ads a podobne si vytvorte vy a s vývojármi ich iba zdieľajte. Je to jednoduché a nemusíte im vôbec poskytnúť ani heslo do svojho Google účtu.  

Čo si môžem spraviť sám a čo sa neoplatí?

Použite zdravý rozum. Rozhoduje odbornosť a cena práce vás alebo vašich zamestnancov. Nedajte na náhodné rady na internete, čo sa vám oplatí a čo nie si poriadne prepočítajte. 

Ak máte vo firme dobrých grafikov, nenajímajte si grafické práce na webe. Ak však grafikov máte špecializovaných na konkrétny softvér a ich cena práce je X/hodinu, nemrhajte ich talentom pre grafiku na web, ktorú vie spraviť niekto za polovičnú cenu.

ITčkári nie vždy vedia robiť s webom. Niektorých manažérov to asi hnevá, lebo ešte nedávno bolo IT jednoducho IT a počítalo sa tam všetko od inštalácie Windows po administráciu firemných serverov a webov. Dnes ak má byť niekto užitočný v IT, musí sa úzko špecializovať. Robiť weby ako hobby nestačí. Vždy záleží na veľkosti firmy, niekde sa IT oddelenie bez problémov bude venovať webstránke a spoločne ju spravia efektívnu a peknú, inde má IT oddelenie plno práce, inštalujú a spravujú tlačiarne, licencie, opravujú počítače a aktualizujú firmware v mobiloch, neostáva čas venovať sa webu tak ako je potrebné a dáva obchodný zmysel.

Ak vám robí webstránku kamarát alebo rodina, je to väčšinou lacnejšie ako najať si firmu. Ak však nastanú problémy, ťažko s nimi ukončíte spoluprácu v dobrom. Veľa firiem teraz prechádza od hobby správcov k profesionálom. Ak sa webu niekto nevenuje naplno, v dnešnej  dobe rýchleho pokroku je web do dvoch rokov zastaralý. Ak vám kde-tu niečo nefunguje, pre pár ušetrených stoviek trpí reputácia celej firmy.

Ktorý hosting je najlepší?

Väčšina moderných hostingových firiem dnes spĺňa vysoké bezpečnostné štandardy a výkonovo sú porovnateľné. Ceny sú približne rovnaké a je to úplne jedno, kde ste. My odporúčame dať si hosting tam, kde to má pohodlné váš developer, keď tak to neskôr zmeníte. Developer je ten, kto potrebuje nastavovať technické parametre hostingu a sem tam zasahovať do DNS záznamov, klient málokedy. Ak to developerovi sťažíte, asi si to vyúčtuje na najbližšej faktúre.

My na MojaWebstránka.sk máme vlastný špecializovaný hosting. Je drahší od bežného hostingu, ale našim klientom poskytuje väčšiu pridanú hodnotu. Máme vždy iba najnovšiu stabilnú verziu serverových aplikácií a najnovšie bezpečnostné záplaty. Náš hosting je špeciálne nastavený na typ webov, ktoré robíme. To si môže máloktorá všeobecná hostingová firma dovoliť, musia podporovať viac systémov a aplikácií a nemôžu sa tak špecializovať na jednu vec ako my. Keďže poskytujú hosting za veľmi nízke ceny, zodpovedá tomu aj rýchlosť, kvalita serverov a podpora. Kým niektoré hostingy sa chvália rýchlymi SSD diskami ako novinkou, my už od 2017 používame 2-3x rýchlejšie NVMe disky.

Potrebujem na správu webu zamestnanca alebo správcu?

Dnes je už bežné, že na správu webu používate tzv. CMS – content management systém a viete si webstránku upravovať pomocou užívateľského mena a hesla. Užívateľom sa dajú nastavovať rôzne role, jeden môže mať administrátorské práva, druhý pridávať články na web a ďalší meniť obsah stránok. U nás je to úplná samozrejmosť v cene webu. 

Ak je váš biznis na webe závislý a nemáte e-shop, uvažujte o tom ako ho budete držať aktuálny, kto vo vašej firme za to bude zodpovedný. Bežná prax je, že to robí IT. Naše skúsenosti hovoria, že by to mal robiť skôr marketing alebo obchodné oddelenie. Ak máte na webe starý katalóg, obrázky alebo popisy služieb, ktoré už neposkytujete, je čas na zmenu.

Ak máte e-shop, tak samozrejme potrebujete človeka, ktorý bude mať na starosti vybavovanie objednávok, pridávanie nových produktov a podobne.

MojaWebstránka.sk ponúka aj asistenčné služby. Ak nemáte vo firme osobu, ktorá by pravidelné úpravy obsahu robila a vaši zamestnanci robia prácu s vysokou pridanou hodnotou, neoplatí sa ich zamestnávať úpravou webu. Môžete si od nás prenajať asistenta, ktorý bude na vaše pokyny meniť obsah na webstránke podľa potreby.

Ako si vybrať správnu firmu na tvorbu webstránky?

Pred výberom firmy si vždy dobre rozmyslite, čo od vašej webstránky očakávate. Spočítajte si prínos webstránky do vášho biznisu. Naplánujte, koľko by stránka mala priniesť nových klientov, ako sa to odrazí na tržbách a podľa výšky vašej marže spočítajte, koľko z toho bude nový zisk. Až vtedy budete mať približne predstavu, aká cenná pre vás stránka je.

Ak je pre váš biznis stránka cenná, vyberajte si firmy, ktoré vedia web optimalizovať a dobre nastaviť meranie návštevnosti a výkonnosti webu.

Ideálny partner vám pri tvorbe webu nielen pomôže s technickými nastaveniami, ale aj pomôže vytvoriť web, ktorý naplní vaše obchodné ciele.

Medzi technické nastavenia sa počíta nastavenie hostingu, DNS, e-mailov a anti-spamových opatrení, optimalizácia pre rýchlosť, integrácia Newslettra, integrácia merania návštevnosti a integrácie pre marketing ako Google Tag Manager alebo Facebook Pixel a podobne.

Obchodné ciele vám pomôže naplniť úzkou spoluprácou pri tvorbe webu aj počas roka. Pri tvorbe webu je dôležité brať ohľady na štruktúru stránky, správne nastavenie viacjazyčnosti ak je web preložený do viac jazykov a pomoc pri tvorbe obsahu. Správne vytvorený obsah bude napĺňať predpoklady, že stránka bude prehľadná, klient sa na nej bude dobre navigovať, bude mať dobré popisy pre vyhľadávače (SEO). Dobrá stránka pomáha návštevníkovi dosiahnuť svoj cieľ – nakúpiť, nájsť kontakt, zavolať, dopátrať sa na obchodné oddelenie, zadať objednávku a podobne.

Napíšte alebo zavolajte tvorcom webstránok, zistite si či vedia pomôcť pri dosiahnutí vašich cieľov, či majú jasno v tvorbe cien a vedia vás podporiť aj v prípade ak váš biznis porastie. Uistite sa, že nemajú nad vami priveľkú moc a nedržia vás uväznených v zbytočných zmluvných vzťahoch.

Správna firma vám zrozumiteľne vysvetlí ako vie splniť vaše technické a obchodné požiadavky a doplní vaše vedomosti o možnosti a funkcie webu, o ktorých ste možno ani nevedeli. Často získate viac možností a otvoríte si nové príležitosti bez navýšenia ceny za tvorbu webu.

Ako sa tvorí cena stránky?

Každá firma má svoje náklady, firmy v poskytujúce služby v online technológiách majú okrem miezd najväčšie náklady na marketing, školenia, inovácie, hardware a softvér.

Firmy, ktoré dokážu časť svojich príjmov vyčleniť aj na školenia a inovácie, vám dajú tú najväčšiu pridanú hodnotu. Majú vzdelaný personál, ktorý dokáže flexibilne reagovať na nové trendy. Ich cieľ nie je prežiť, ale zlepšovať svoje služby klientom.

V teórii je cena stránky priamo úmerná skúsenostiam firmy, ale nie vždy skúsená firma plná odborníkov je tá najdrahšia. Ako je to možné? Ak má firma správne nastavený proces, od začiatku objednávky po odovzdanie diela každý vie čo robí, výsledná cena za webstránku a služby sa môžu vyrovnať ponuke od jednotlivca živnostníka. Jednotlivec drahšie nakupuje, nemá možnosť uspokojiť vysoký dopyt, jeden človek dokáže vykonať za mesiac obmedzený rozsah práce. Správne zladený tím dokáže podať lepšie výsledky na hlavu ako jednotlivec.

Cena stránky v sebe zahŕňa počet odpracovaných hodín, v niektorých prípadoch priame náklady na tvorbu webu ako licencie na obrázky, prémiové šablóny, nakúp služieb tretích strán a podobne. K tomu si firma pripočíta svoju maržu, ktorá by mala zahŕňať aj náklady na školenia, inovácie a marketing. Ak si firma túto maržu nezahrnie, o stránku sa vám stará neinovatívna firma bez zaškoleného personálu.

Nákupom svojej stránky aj vy rozhodujete, s kým vaša firma chce spolupracovať.

Niečo o nás

Ďakujeme, že čítate naše články, ak práve rozmýšľate nad Google reklamou alebo novou webstránkou, ozvite sa nám, poradíme Vám a spravíme grafický návrh zdarma.

Návrh dizajnu zdarma

Uvažujete nad novým webom, alebo plánujete modernizáciu starého?

Využite našu akciu, vypracujeme Vám návrh dizajnu zadarmo.