Vyberte stranu

Čo je Information Architecture (IA)? Ako mi pomôže budovať moju značku? Ako začať s IA?

Predstavte si, že vykladáte nákup vo vašej kuchyni. Poukladáte a usporiadáte ho tak, aby vám to dávalo nejaký zmysel. Kura dáte do chladničky, nápoje do špajze, ovocie do misky.

Teraz si predstavte, že to isté robíte pre tie isté potraviny v obchode s potravinámi. Kam by ste ich uložili, aby ich návštevníci ľahko našli?

Čo je teda Information Architecture (IA)?

Predstavujte si IA ako organizovanie informácií na miestach ako je napríklad webstránka alebo e-shop, tak aby vám toto usporiadanie pomohlo lepšie dosahovať obchodné ciele.

Informácie nie sú to isté ako obsah stránky a data, informáciami sa v tomto kontexte myslí to, ako ľudia pochopia váš obsah a data, s akými informáciami odídu po prečítaní vášho webu.

Príklad na webstránke lokálnej reštaurácie

Predstavte si, že ste na stránke lokálnej talianskej reštaurácie. Hlavná stránka opisuje ich gurmánsku pizzu a ukazuje fotografie s fermentovaným kozím syrom a kačacími zálievkami. 

V tomto prípade, obsah je tá fotografia a text popisujúci jedlo. Data sú analýza založená na faktoch: Táto reštaurácie podáva gurmánsku pizzu.

Obsah a data vám ponúkajú všeobecnú informáciu. Informácia, ktorú si môžete zo stránky odniesť je, že táto reštaurácia predáva iba gurmánsku pizzu. Ak by ste chceli feferónkovú, nemusíte si tam objednať.

Tieto informácie sú však subjektívne. Iný zákazník si zasa môže pomyslieť, že táto reštaurácia neponúka špagety, iba pizzu. 

Teraz si predstavte, že táto reštaurácia naozaj predáva aj feferónkovú pizzu aj tie špagety. Tým, že už dvaja zákazníci pochopili informácie na stránke nesprávne, reštaurácia stratila dvoch zákazníkov.

Prečo je IA dôležité

Pozrime sa bližšie, ako dôležité je IA pre marketingové účely.

Keď robíte marketing, ukazujete potenciálnym zákazníkom obsah ako texty, správy na facebooku, fakty, obrázky, dizajny a reklamu. To im dáva informáciu o vašej firemnej identite, značke. Marketing poukazuje na to, ako sa líšite od konkurencie a aké sú výhody vašich produktov a služieb.

S AI sa môžete uistiť, že potenciálny zákazník si vysvetlí tieto informácie spôsobom, akým to chcete vy. Spôsobom, ktorý je najlepší pre váš biznis, obchodné ciele a tržby.

Organizovaním obsahu a dát určitým spôsobom môžete ukázať správnym ľuďom tie správne informácie.

Príklad na e-shope 

Napríklad obchod s foto-príslušenstvom môže pritiahnuť rôzne druhy zákazníkov jednoduchou zmenou IA.

Rekreační, amatérski fotografi sa s najväčšou pravdepodobnosťou budú zaujímať najviac o to, koľko fotoaparát stojí, nie o technické informácie a chceli by v e-shope organizovať výrobky podľa ceny.

Ak by ste sa chceli zamerať aj na profesionálnych fotografov, zoradenie by malo byť možné aj podľa technických parametrov.

Ako začať s AI?

Najprv by ste sa mali pozrieť na vašu aktuálnu situáciu na vašej stránke alebo e-shope. Akú informáciu si vaše cieľové publikum návštevníkov odnáša po návšteve vašej stránky a z vášho marketingu?

Je to presne tak, ako to má byť, alebo prezentujte vaše výrobky spôsobom, ktorý je v konflikte s ich základnými hodnotami?

Raz ako to vyhodnotíte čo a prečo potrebujete zmeniť, zostavte si plán a zámer vášho IA, aby vám sprevádzal popri dizajne a vyhotovovaní vášho webu, marketingových materiálov a textov všeobecne.

Keď začnete pracovať podľa vášho plánu a zámeru, skontrolujte si spôsob, akým píšete texty. Ako ich vníma vaše cieľové publikum zákazníkov. Znamená „Cool“ to isté pre vás čo pre zákazníka? Nezabúdajte, že rôzne slová môžu mať iný význam a vyvolať iný pocit v závislosti od veku, pohlavia, odbornosti vášho publika.

Uistite sa, že každý z vášho oddelenia marketingu rozumie a komunikuje v rovnakom kontexte. Vyhotovte si zoznam príbuzných slov, fráz a viet, ktoré budete zámerne používať v obsahu a dátach, aby ste definovali vaše AI smerovanie.

Ako merať AI?

Rozhodnite sa, podľa akých parametrov budete merať úspech vašej AI komunikačnej stratégie. AI sa neustále vyvíja s potrebami zákazníkov, kultúrnym vývojom, preto treba marketingové manuály držať aktualizované a držať sa s dobou.

Opýtajte sa svojich ideálnych a existujúcich zákazníkov, či napríklad informácia na vašej hlavnej webstránke znamená pre nich presne to isté, čo pre vás a vašich zamestnancov / kolegov.

Kontrolný zoznam AI pre váš marketing

Nezabudnite na nič, postupujte podľa zoznamu:

Z

Definujte vašu cieľovú skupinu zákazníkov

Z

Napíšte si aké informácie chcete, aby si zákazníci odniesli po zhliadnutí vášho marketingu

Z

Opýtajte sa existujúcich zákazníkov, aké informácie si odniesli po prehliadnutí vašej stránky

Z

Opýtajte sa ideálnych zákazníkov, aké informácie si odniesli po prehliadnutí vašej stránky

Z

Vytvorte zoznam slov a fráz, ktoré ľudia spájajú s mojim podnikaním

Z

Skontrolujte, či vaše marketingové texty, ikonky, farby, obrázky súvisia s tými frázami a slovami

Z

Definujte svoj účel IA

Z

Skontrolujte spôsob, akým píšete texty, aby ich chápali zákazníci rovnako ako vy a vaši zamestnanci

Z

Definujte si parametre, podľa ktorých budete merať úspešnosť / neúspešnosť vášho IA

Niečo o nás

Ďakujeme, že čítate naše články, ak práve rozmýšľate nad Google reklamou alebo novou webstránkou, ozvite sa nám, poradíme Vám a spravíme grafický návrh zdarma.

Návrh dizajnu zdarma

Uvažujete nad novým webom, alebo plánujete modernizáciu starého?

Využite našu akciu, vypracujeme Vám návrh dizajnu zadarmo.