Vyberte stranu

Spam filter znie ako čisto technická záležitosť. A aj je. Ale základné znalosti o tom ako funguje z Vás spravia efektívnejšieho marketéra. Prečítajte si čo to je, ako funguje a ako tieto vedomosti využiť v svoj prospech pri emailovom marketingu.

Čo to je spam filter a ako funguje

Predstavte si, že niekto cudzí Vám zaklope na dvere a ponúkne Vám pizzu. Napriek tomu, že by ste si pizzu možno aj dali, zrejme poviete „Nie, ďakujem!“. Zabuchnete dvere a zamknete na dva zámky.

Podobne to funguje aj s nevyžiadanými emailami. Ak posielate nevyžiadané emaily s podozrivo znejúcim predmetom veľkej skupine ľudí (=spam), tak emailové servery Vás zablokujú použitím spam filtrov.

Spam filter môže zablokovať seriózny email serióznej spoločnosti. Stane sa to napríklad vtedy ak je predmet a obsah emailu príliš všeobecný alebo príliš často používaný.

Možno sa Vám to už stalo: Váš obľúbený obchod poslal email s predmetom „Horúci výpredaj!“ a email od nich skončil v spame. Napriek tomu, že išlo o legitímny email, jeho textácia aktivovala spam filtre, pretože mala veľkú podobnosť s textáciami spamových mailov.

Spam filtre dokážu rozoznávať rôzne druhy spamu. Okrem iného analyzujú obsah emailov, predmet, meta data, IP adresu, kód a formát. Niektoré spam filtre napríklad dokážu rozoznať, že obsah emailu bol nakopírovaný z Wordu alebo podobného programu.

Úloha spam filtrov je odľahčiť nás užívateľov od nechcených emailov, ponúk, mnohokrát aj s nevhodným obsahom – napr. sexuálnym alebo propagujúcim hazardné hry a podobne. A taktiež ochrániť nás pred emailovými podvodmi.

Ak by tieto filtre nefungovali schránky by boli kompletne zahltené odpadovými emailami. Naše seriózne emaily by sme medzi spamom ani nenašli.

Ako zabezpečiť, že maily nebudú spam filtrom zablokované?

Možno sa teraz pýtate prečo nám spam filtre nedajú presný návod, ako písať maily, ktoré nebudú blokované. Problém je v tom, že tento návod by zároveň so serióznymi firmami získali aj spammeri a boli by sme zasa tam, kde na začiatku.

Existujú však odporúčania, ktoré šancu na zablokovanie hromadných emailov značne znížia.

Personalizácia pri oslovení

Oslovenie konkrétnym menom zákazníka namiesto „Vážený zákazník“.

Personalizácia pri obsahu

Ak posielate emaily rôzneho obsahu, dajte ľuďom na výber, ktoré témy ich zaujímajú. Týmto spôsobom nepôjdu všetkým Vašim odverateľom rovnaké emaily, a spam filtre ich nebudú vnímať ako spam.

Dvojité overenie súhlasu pri zápise do Newslettra

Tzv. Double opt-in. Keď návštevník zapíše svoju emailovú adresu, pošlite mu potvrdzujúci odkaz, na ktorý musí kliknuť. Až potom bude môcť od Vás dostávať emaily. Týmto spôsobom znížite počet nedoručiteľných adries vo Vašom zozname. Odosielanie na nedoručiteľné adresy Vás takisto robí podozrivými zo spamovania.

Odhlasovanie z odberu

Možnosť na odhlásenie umiestnite viditeľne do každého emailu. Typicky sa umiestňuje ako tlačidlo alebo odkaz do patičky, resp. na koniec emailu. Niekedy sa užívatelia rozhodnú, že už nechcú od Vás dostávať ďalšie emaily. Je lepšie dať im možnosť ako sa ľahko odhlásiť. Ak to nespravíte, riskujete, že označia Vaše emaily ako spam, aby sa ich zbavili.

Získanie súhlasu na posielanie marketingových ponúk

Ak Vám zákazníci pri objednávke Vášho tovaru alebo služieb zadali svoju emailovú adresu, neznamená to automaticky, že Vám udelili aj súhlas na posielanie reklamných ponúk. Dobrou praxou je napr. pri objednávke pridať zaškrtávacie políčko, označením ktorého zákazník súhlasí s odberom budúcich reklamných ponúk.

Obsah a formát emailov

Spam filtre okrem iného analyzujú aj obsah a formát emailov. Posielajte profesionálne emaily, ktoré obsahujú všetky potrebné prvky na odhlásenie, identifikáciu Vás ako odosielateľa, majte správne nastavené doménové záznamy.

Udržujte zoznamy odberateľov aktuálne

Nečakajte príliš dlho medzi odosielaním jednotlivých kampaní a neimportujte staré zoznamy zákazníkov do newslettrového systému. Týmto spôsobom udržíte zoznam aktuálny a priebežne sa Vám bude prečisťovať od zaniknutých emailových schránok, ktoré budú nedoručiteľné.

Včasné poslanie prvého emailu po prihlásení na odber

Nečakajte príliš dlho s poslaním prvého emailu novému odberateľovi. Človek môže medzičasom zabudnúť, že sa na Váš odber prihlásil a rozhodnúť sa označiť Váš email ako spam.

Komunikujte konzistentne

Nastavte ľuďom očakávanie aké emaily od Vás budú dostávať, a potom buďte konzistentní. Obsahom aj dizajnom, aby človek na prvý pohľad mohol rozoznať, že ide o email od Vás.

Opatrne s veľkými obrázkami

Okrem toho, že užívateľom napr. na pomalom mobilnom internete sa môžu dlhšie načítavať, riskujete aj to, že spam filtre nedokážu čítať obrázky a tak môžu vyhodnotiť, že sa ako spammer snažíte obísť ich kontrolný systém.

Neznamená to, že máte posielať čisto textové emaily, môžete používať aj pekné nadizajnové emailové HTML šablóny. Vyhnite sa však emailom, ktoré by obsahovali iba veľké obrázky a žiadny alebo málo textu.

Nenakupujte zoznamy emailových adries

Posielajte len na svoje zoznamy. Zakúpené zoznamy emailov sa rýchlo rozšíria a spam filtre ich ľahko identifikujú.

Snažte sa udržať Vašich užívateľov aktívnych

Poskytovalia internetových služieb (ISP – Internet Service Provider), dokážu identifikovať dlho neotvorené emaily. Ich odosielateľ môže byť označený za spammera. Identifikujte skupinu užívateľov, ktorá dlhšie neotvára Vaše emaily, a namiesto ďalšej emailovej kampane im pošlite personalizovaný email, či si užívateľ naďalej praje Vaše emaily dostávať alebo sa chce z odberu odhlásiť. Prípadne ich informujte, že vzhľadom na neaktivitu bol ich odber noviniek pozastavený a pošlite im odkaz na znovu aktiváciu odberu.

Sledujte a optimalizujte

Starostlivo sledujte a vyhodnocujte štatistiky svojich emailových kampaní. Miera otvorených emailov by mala byť aspoň 20-30%. Počet nedoručených emailov by mal byť čo najnižší.

Testujte emaily pred ich hromadným odoslaním

Vytvorte si testovaciu skupinu emailových adries u rôznych poskytovateľov (Gmail, Yahoo, Zoznam, Centrum, Azet, …) a pošlite plánovaný email najskôr tam. Skontrolujte či bol v poriadku doručený. Ak nie neposielajte ho hromadne, ale najskôr odstráňte chyby. Problém môže byť ako v obsahu emailu, adrese odosielateľa alebo aj v technickom nastavení doménových záznamov. Nepoužívajte slovo test v predmete testovacej správy. Neposielajte testovaciu správu veľa ľuďom v jednej firme, pretože ju môže zablokovať aj firemný firewall.

Rýchle zhrnutie

 

Z

Zberajte meno a priezvisko odberateľa kvôli personalizácii

Z

Umiestnite tlačidlo alebo odkaz na odhlásenie viditeľne do každého odoslané emailu.

Z

Budťe konzistentní v spôsobe komunikácie, dizajnom aj obsahom.

Z

Otestujte emailovú správu pred hromadným odoslaním.

Z

Nastavte si proces na monitoring a vybavovanie prípadných sťažností.

Z

Nastavte si meranie a proces na vyhodnocovanie úspešnosti emailových kampaní.

Niečo o nás

Ďakujeme, že čítate naše články, ak práve rozmýšľate nad Google reklamou alebo novou webstránkou, ozvite sa nám, poradíme Vám a spravíme grafický návrh zdarma.

Návrh dizajnu zdarma

Uvažujete nad novým webom, alebo plánujete modernizáciu starého?

Využite našu akciu, vypracujeme Vám návrh dizajnu zadarmo.