Vyberte stranu

Obrázky na webe majú cenu tisíc slov. A možno aj dvetisíc, inak by Instagram a Pinterest asi neexistovali.

Spomeňte si keď ste naposledy stretli nejakého nového človeka. Na základe jeho oblečenia, vlasov a celkového výzoru ste si o ňom za pár sekúnd vytvorili prvý dojem. Nakoniec, ak ste mali príležitosť stráviť s týmto človekom viac času a spoznať ho, mohli ste zistiť aký je naozaj. Toto je ale luxus, ktorý väčšina biznisov nemá. Návštevník webstránky sa pozrie na stránku a ak sa mu na prvý pohľad nepáči čo vidí, rovno odchádza. A na toto treba pri tvorbe webstránky myslieť. Tak ako šaty robia človeka, tak celkový dizajn a obrázky robia webstránku. Akokoľvek to pri ľuďoch ani webov nie je naozaj pravda, pri vytváraní prvého dojmu to platí.

Ohromujúcich 83% ľudksého učenia prebieha vizuálnou formou. Pri weboch to znamená, že každý obrázok, ktorý návšetvník na webe vidí, mu može poskytnúť informáciu alebo navodiť dojem o Vašej spoločnosti.

Lepšie fotky = vyššie tržby

Pekné a kvalitné fotky na webstránkach a eshopoch merateľne zvyšujú počet nákupov a tržby.

Predstavte si firmu Pošli darček s. r. o., ktorá predáva darčekové koše. Špecializujú sa na výrobky od domácich dodávateľov, ktoré naaranžujú do kránych darčekových košov. A teraz si predstavte, že pri objednávaní darčekového koška na 50-tku pre Vášho dobrého kamaráta uvidíte iba textový popis obsahu košíka, alebo uvidíte krásne kvalitné fotky, kde uvidíte nie len ako produkty vyzerajú ale aj ako sú naaranžované. Riskovali by ste, že sa budete za darčekový kôš nakoniec musieť hanbiť, keby ste ho objednali len podľa popisu a nevedeli by ste či bude výsledok zodpovedať Vašim očakávaniam? Asi nie, že?

4 hlavné veci, na ktoré si pri obrázkoch dávať pozor:

  1. Ostrosť a kvalita fotiek
  2. Autorské práva
  3. Vhodná veľkosť
  4. Správny formát

Ostrosť a kvalita fotiek

Uistite sa, že fotky sú ostré a nerozmazané. Pri produktových fotkách je to obzvlásť dôležité. Dostatočne kvalitná fotka Vám umožní, aby sa po kliknutí na náhľadový obrázok zväčšil a návštevník si mohol pozrieť detaily. Ak používate modelku/modela foťte oproti kontrastnému pozadiu, tak aby Váš produkt dobre vyznel.

Niektoré binisy ako šperkári či rôzni iní dizajnéri niekedy potrebujú veľmi detailné fotky fotené na blízko. V tomto prípade sa oplatí investovať do profesionálneho fotografa.

Aj v prípade, že Vaše webstránka nepredáva produkty, ale propaguje služby treba fotkám venovať pozornosť. Môžu to byť aj pekné fotky, ktoré vzbudia dobrý dojem a odlíšia Vás od kokkurencie, alebo urobia Vašu webstránku ľahšie zapamätateľnú. Vyberajte fotky, ktoré farebne ladia s farbami a celkovým štýlom Vašej webstránky.

V prípade službových webstránok je dobré používať fotky naozajstných ľudí. Napríklad na stránke „O nás“ to môžu byť Vaši zamestnanci alebo spokojní zákazníci.

Vlastné fotky versus fotky z fotobanky

Vlastné fotky majú 3 hlavné výhody:

  • sú originálne a „neokukané“

  • pridajú autentickosť

  • sú Vaše, takže ku ním máte autorské práva

Nevýhoda môže byť v pracnosti alebo finančnej náročnosti nafotenia kvalitných a profesionálnych vlastných fotiek.

Pri cudzích fotkách je vždy dôležité overiť autorské práva a Vaše právo na používanie fotiek. Dokonca aj ak je na fotke odfotená Vaša prevádzka, a túto fotku ste našli na internete, neznamená to automaticky, že ju môžete použiť. Autorské práva na túto fotku patria fotografovi.

Pri používaní fotografií z fotobanky máte na výber bezplatné alebo platené fotobanky. Pri bezplatných treba byť opatrný a skontrolovať či sú naozaj bezplatné aj pre komerčné použite ako je napr. firemná webstránka. Prípadne, či pri jej komerčnom použití nemáte povinnosť uvádzať odkaz na zdroj (fotobanka, stránka fotografa, …).

Pri používaní bezplatných fotiek často nastáva situácia, že tú istú fotku používajú desiatky, stovky alebo aj tisíce iných webstránok a blogov a šanca, že Váš návštevník túto fotku už desať krát niekde videl je dosť vysoká.

Pri používaní platených fotografií treba zasa vyberať tak, aby fotky nepôsobili príliš umelo a naštylizovane, aby ladili s celkovým dizajnom a filozofiou Vášho webu.

Správna veľkosť fotografií

V tomto prípade ide o veľkosť súboru v KB alebo MB. Nikde nie je presne stanovené ako veľká má fotka byť, ale ideálne je ak sa dokážete zmestiť pod 100KB. Takisto sa odporúča na jednej podstránke nepoužívať viac ako 5 veľkých fotiek, aby sa stránka nespomaľovala pri načítaní.

Pri zmenšovaní fotiek, netreba zabudnúť na to, že veľkú fotku zmenšíte ľahko, ale ak sa pokúsite malú fotku vzäčšiť bude rozpixelovaná a bude vyzerať ako videohra z 80-tych rokov. Preto si vždy nechajte niekde v zálohe, napr. na Vašom počítači alebo externom harddisku, aj veľké originály fotiek. Týmto spôsobom, keď Vám neskôr vznikne potreba pre trošku väčšiu alebo kvalitnejšiu fotku ako je tá, čo aktuálne používate na webe, ľahko si originál zmenšíte na novú veľkosť. A nezabudnite, webstránka nemá slúžiť ako Váš fotoarchív – teda aspoň v prípade, že má služiť návštevníkom ako efektívny a rýchly zdroj informácií o Vašom biznise.

Správny formát fotografií

Najčastejšie používané formáty sú .JPG, .PNG alebo .GIF a bude s nimi vedieť pracovať prakticky akýkoľvek program, aplikácia či prehliadač. Ak je fotografia v inom formáte prekonvertujte ju.

2 tipy na záver

Snažte sa o konzistentnosť fotografií. Napr. produkty alebo profilové fotky zamestnancov by mali byť na rovnakom alebo aspoň podobnom pozadí.

Používajte „alt text“ popisy pre obrázky. Ak sa z nejakého dôvodu tento obrázok na webstránke nenačíta, zobrazí sa aspoň tento popis, ktorý podá informáciu, ktorý by za normálnych okolností reprezentoval obrázok vizuálne. Keď budete písať „alt text“ popis, rozmýšľajte ako by ste popísali obsah a obrázku a čo je na ňom dôležité niekomu, kto ho nevidí.

Niečo o nás

Ďakujeme, že čítate naše články, ak práve rozmýšľate nad Google reklamou alebo novou webstránkou, ozvite sa nám, poradíme Vám a spravíme grafický návrh zdarma.

Návrh dizajnu zdarma

Uvažujete nad novým webom, alebo plánujete modernizáciu starého?

Využite našu akciu, vypracujeme Vám návrh dizajnu zadarmo.