Všetko o e-shope

E-shop je jedna z funkcií webstránky, ktorú je možné kedykoľvek zapnúť alebo vypnúť a je v cene služby Webstránka. Majiteľ e-shopu má zároveň k dispozícii všetky funkcie webstránky.

E-shop sa môže zobrazovať na hlavnej stránke alebo to môže byť podstránka. V praxi to znamená, že majiteľ e-shopu si môže na hlavnej stránke vytvoriť ľubovoľný dizajn, napr. posuvnú fotogalériu s vybranými produktami alebo ilustračnými obrázkami, a na stránku samotného e-shopu s kompletnou ponukou tovaru, zákazníkov posielať preklikom z menu alebo cez tlačidlo. Majiteľ e-shopu môže vytvárať ľubovoľný počet podstránok napr. s blogmi, návodmi k produktom, či návodmi ako si správne vybrať tovar alebo zmerať a objednať správnu veľkosť.

Funkcie a nastavenie e-shopu z pohľadu majiteľa obchodu

E-shop má viacero nastavení, ktoré sú rozdelené v tabulátoroch na:

Všeobecné | Produkty | Daň | Doprava | Pokladňa | Účty | E-maily

Adresa prevádzkovateľa obchodu

Táto adresa sa používa v e-mailoch, ktoré prídu zákazníkovi po odoslaní objednávky. Podľa tejto adresy a adresy sa v košíku automaticky určí správna sadzba a vypočíta výška DPH. Toto je dôležité najmä ak sú klienti z aj z iných krajín a môžu a nemusia byť registrovaní platitelia DPH. Podrobnejšie o DPH sa dočítate ďalej.

Mena

Nastavenie meny, v ktorej sú uvádzané ceny produktov. Nastavenie zobrazovania ako napr. či sa má symbol € zobrazovať vľavo alebo vpravo od ceny a koľko desatinných miest sa má zobrazovať.

Recenzie a hodnotenia zákazníkov

Možnosť povoliť alebo zakázať zobrazovanie recenzií a hodnotenia zákazníkov pri produktoch.

Nastavenia skladu

Nastavenie či sa pri produkte bude zobrazovať stav na sklade, možnosť skryť z obchodu produkty, ktoré nie sú na sklade, možnosť zapnúť upozornenie, ktoré majiteľovi obchodu pošle e-mail, keď stav skladu klesne pod určený počet.

Nastavenie dane – DPH

Možnosť zadávať ceny s DPH alebo bez DPH. Stanovenie výpočtu DPH v košíku podľa fakturačnej alebo dodacej adresy zákazníka, alebo podľa adresy prevádzkovateľa obchodu. Nastavenie základnej a zníženej sadzby dane. Tieto nastavenia sa prispôsobujú podľa toho o aké produkty ide, prípadne podľa toho či ide o elektronicky poskytované služby a podľa toho z akých krajín môžu byť zákazníci. Ak predávate aj firmám, nie len spotrebiteľom, pri objednávke je možnosť zberať a automaticky overiť platnosť IČ DPH v európskej EU VIES databáze. Nastavení je tu viac a pokryté su asi všetky možnosti. Pre majiteľov obchodov, ktorí predávajú elektronické produkty v rámci EU a sú zapojení do VAT MOSS je možné nainštalovať modul, ktorý podľa zadanej adresy v objednávke a IČ DPH, automaticky vypočíta správnu sadzbu. Tento systém obsahuje automaticky aktualizovanú tabuľku sadzieb DPH vo všetkých európskych krajinách. Pri správnom nastavení systém potom zákazníkovi v objednávke správne spočíta výšku DPH podľa jeho krajiny. S prvotným nastavením majiteľovi obchodu pri spustení e-shopu pomôžeme.

Produkty

Systém obsahuje zoznam produktov, kategórií produktov, značiek (tagov) a vlastností.

Na stránke obchodu je možné zvoliť zobrazovanie produktov, zobrazovanie kategórií alebo zobrazovanie kategórií aj produktov.

Majiteľ obchodu si vytvorí zoznam kategórií, do ktorého potom jednotlivé produkty zaraďuje a zákazníci si môžu prezerať produkty podľa kategórií. Každá kategória môže mať aj svoj popis a obrázok.

Značky, fungujú ako tzv. tagy. Majiteľ obchodu ich môže a nemusí použivať. Možnosť vytvoriť si vlastný zoznam značiek a značky potom priradiť jednotlivým produktom. Výsledkom je, že zákazník môže filtrovať produkty aj podľa značiek. Pozor, v tomto prípade nejde o značky, vo význame názvu výrobcu. Obchod neobsahuje funkciu zoznamu výrobcov (značiek/názvov výrobcov) a zaraďovanie produktov k výrobcom. Príklad využitia značiek (tagov) napr. pre obchod s oblečením: obchod má kategórie produktov obleky, košele, kravaty, topánky, tričká, kraťasy, bundy a ponožky. Vytvoria si tag spoločenské oblečenie a všetky produkty, ktoré spĺňajú túto charakteristiku (obleky, košele, kravaty) do neho zaradia. Týmto spôsobom dajú svojim zákazníkom ďalšiu možnosť triedenia a prezerania produktov. Aby bola kombinácia kategórií a značiek (tagov) pre zákazníkov užitočná a nespôsobila im skôr chaos, odporúčame premyslieť si vopred systém, ako ich v e-shope použivať.

Typy produktov – fyzický, služba, na stiahnutie

Produkt môže byť fyzický, virtuálny alebo na stiahnutie. Pri pridávaní produktu sa označí o aký produkt ide. Virtuálny produkt je služba, pri ktorej sa nezobrazujú možnosti pre doručenie. Produkt na stiahnutie je napr. e-kniha, hudba, PDF alebo iný súbor, ktorý sa nedoručuje, ale zákazník dostane možnosť stiahnuť si ho. Dajú sa nastaviť a obmedziť možnosti pre stiahnutie.

Typy produktov – jednoduchý, variabilný, externý

Jednoduchý produkt je taký, ktorý nemá veľkosti, farby ani iné varianty na výber. Jednoduchý produkt môže byť fyzický (kniha, stroj, stolička, ..), virtuálny (konzultácia, vyšetrenie, hodina práce, …) alebo na stiahnutie (elektronická kniha, hudobný album).

Variabilný produkt je taký, ktorý má napr. veľkosti, farby, rozmery alebo iné varianty na výber. Cena jednotlivých variantov sa nastavuje pre každý variant samostatne. Napr. to isté tričko v bielej farbe môže byť lacnejšie ako v červenej. Variabilný produkt môže byť fyzický (tričko vo farbách červená, biela a čierna, a vo veľkostiach S, M, L; stolička vo farbách buk, dub, breza a podobne). Príkladom virtuálneho variabilného produktu je prezutie pneumatík, kde prvý variant je prezutie osobného auta za 25€ a druhý variant je prezutie nákladného auta za 45€. Príkladom variabilného produktu na stiahnutie je elektronická kniha, kde ten istý titul v PDF verzii bude mať inú cenu ako v Kindle verzii. Rozhodnutie, či pridať varianty produktu ako viac jednoduchých produktov alebo ako jeden variabilný produkt, závisí na majiteľovi obchodu. Oba spôsoby majú výhody aj nevýhody, z pohľadu majiteľa aj z pohľadu zákazníka. Ak je tričko v troch farbách a troch veľkostiach, a každá varianta bude pridaná ako samostatný produkt, zákazník bude na jednej strane obchodu vidieť 9 verzií toho istého produktu. Ak ho pridám ako jeden produkt, zákazník si nemusí všimnúť, že je dostupné aj v inej farbe. 

Externý produkt je taký, ktorý je predávaný na inej webstránke, tento spôsob je vhodný na takzvaný affiliate predaj. Majiteľ obchodu je affiliate partnerom iného obchodu. Na svoju stránku pridá produkt s URL odkazom, ktorý obsahuje jeho affiliate identifikátor. Keď si zákazník tento produkt chce kúpiť, bude presmerovaný na stránku affiliate partnera.

Pridanie nového produktu do obchodu

Názov produktu, hlavný obrázok produktu, galéria produktu, kategórie produktu, prípadne značky produktu, popis produktu a krátky popis produktu. Krátky popis produktu sa zobrazí pod názvom produktu, pri informácií o cene. Popis produktu sa zobrazí nižšie a je vhodný aj na dlhší text.

Nastavenie bežnej a prípadne zľavnenej ceny produktu. Ak je uvedená zľavnená cena, tak zákazníkovi sa pôvodná cena zobrazí ako prečiarknutá a vedľa nej sa zobrazí zľavnená cena. Pre zľavnenú cenu je možné nastaviť dátum od – do kedy sa má zobrazovať.

Zdaniteľnosť produktu

Nastavuje sa či je produkt zdaniteľný, tzn. či sa k nemu pripočítava DPH a sadzba aká sa má použiť – štandardná, znížená alebo nulová. Sadzby dane sa čerpajú z všeobecných nastavení (vysvetlenie nastavenia DPH je uvedené vyššie na tejto stránke).

Správa skladu pre produkt

Nastavenie katalógového čísla produktu, množstva na sklade a informáciu či je možné produkt pridať do košíka aj keď nie je práve na sklade.

Nastavenie dopravy pre produkt

Ak sú nastavené rôzne triedy dopravy (vysvetlené vyššie), napr. podľa hmotnosti alebo rozmerov, majiteľ obchodu vyberie pre produkt zodpovedajúcu triedu dopravy, ktorá sa má v objednávke použiť.

Ponúkanie odporučených alebo doplnkových produktov

Ku každému produktu je možné nastaviť, aké ďalšie produkty sa majú zákazníkovi pri zobrazení produktu a v košíku ponúkať. Príklad pre obchod s oblečením: zákazník si pozerá oblek a pod produktom mu bude ponúkaná ešte farebne ladiaca košeľa a kravata, a v košíku mu budú ponúkané ešte ponožky a opasok, za účelom zvýšenia hodnoty objednávky.

Vlastnosti produktu

Vlastnosti produktu sa využívajú najmä pre variabilné produkty, napr. rôzne farby pre tričko. Pred tým ako je možné vytvoriť varianty produktu, je najskôr potrebné zadefinovať jeho vlastnosti ako napr. farba a veľkosť, z ktorých sa následne vytvoria varianty produktu.

Recenzie k produktu

Možnosť vypnúť alebo zapnúť zobrazovanie zákazníckych recenzií pri konkrétnom produkte.

Poradie pri zobrazovaní

Možnosť nastaviť poradie poradie produktu v zobrazovaní. Vhodné, ak majiteľ obchodu chce v obchode zobrazovať produkty v ním stanovenom poradí.

Poznámka k produktu

Možnosť nastaviť poznámku k produktu, ktorá sa zákazníkovi pošle v e-maili po objednaní. Vhodné, ak je potrebné zákazníkovi komunikovať informáciu, ktorá sa týka iba konkrétneho produktu.

Doprava

Možnosť obmedziť zoznam krajín do ktorých majiteľ obchodu predáva alebo doručuje. Technicky je toto možné urobiť, ale v zmysle najnovších regulácií EÚ je to legislatívne proti pravidlám.

Zóny dopravy umožňujú nastaviť rôznu cenu poštovného podľa krajín alebo PSČ. Triedy dopravy umožňujú nastaviť rôznu cenu poštovného napr. v závislosti od veľkosti alebo váhy produktu. Jednotlivým produktov sa potom priradí konkrétna trieda dopravy a keď si zákazník pridá tento produkt do košíka, vypočíta sa mu správna cena za dopravu.

Cena dopravy sa zákazníkovi vypočíta priamo v košíku podľa jeho fakturačnej alebo dodacej adresy (majiteľ e-shopu si nastaví, podľa ktorej adresy).

Košík, pokladňa a možnosti platby

Možnosť povoliť alebo vypnúť používanie kupónov. Možnosť určiť či sa zákazník pri nákupe musí alebo nemusí zaregistrovať. Keď si na stránke vytvoríte podstránku s obchodnými podmienkami, jedným nastavením sa v košíku automaticky začne zobrazovať zaškrtávacie políčko, ktorým zákazník odsúhlasí obchodné podmienky pred odoslaním objednávky. Zákazník neodošle objednávku bez potvrdenia súhlasu.

Možnosti platby

Platba na dobierku, platba pri osobnom odbere, platba prevodom alebo platobnou kartou cez internet. Majiteľ obchodu si vyberie, ktoré typy platieb chce ponúkať. Pre platbu prevodom na účet si majiteľ obchodu v nastaveniach zadá číslo svojho bankového účtu a inštrukcie, ktoré sa majú zákazníkovi zobraziť (napr. ako popis platby pre identifikáciu použite číslo objednávky, a podobne). Pre platby kartou on-line je potrebné, aby sa majiteľ obchodu zaregistroval u poskytovateľa platieb kartou, pre Slovensko je odporúčaný napr. Besteron alebo PayPal. Podronebnejšie informácie a inštrukcie ako postupovať majiteľovi obchodu radi poskytneme.

Automatické e-maily týkajúce sa prijatia a spracovania objednávky

Aby e-mail o potvrdení objednávky prišiel zákazníkovi do jeho schránky a nie ako spam do nevyžiadanej pošty, je v pozadí potrebné urobiť správne nastavenia, ktoré urobíme za Vás. Pre najväčšie pohodlie a hladký priebeh, odporúčame majiteľom e-shopov, aby zvážili zakúpenie doplnkovej služby G Suite, s ktorou získajú aj e-mailové konto od Google. Viac o G Suite sa dočítate tu. Nie je to však podmienka.

Po prijatí objednávky zákazníkovi príde e-mail s potvrdením a majiteľovi e-mail, že má novú objednávku. Šablóna e-mailu automaticky obsahuje zhrnutie objednávky. Okrem toho, je možné a potrebné nastaviť, aby tento e-mail obsahoval aj poučenie a formulár na odstúpenie do 14 dní a kópiu (napr. PDF) obchodných podmienok.

Zľavové kupóny

Jedným nastavením zapnete alebo vypnete možnosť použiť v košíku zľavové kupóny. Zľavové kupóny si majiteľ obchodu ľubovoľne vytvára. Typ zľavy môže byť percentuálna zľava, pevná zľava (v eurách) na produkt alebo na košík, alebo to môže byť kupón na dopravu zadarmo. Ku každému kupónu sa nastavuje dátum do kedy platí alebo neobmedzená platnosť.

Okrem toho je možné nastaviť:

  • minimálnu a/alebo maximálnu hodnotu objednávky, na ktorú je možné kupón uplatniť
  • možnosť, aby sa kupón nedal kombinovať s inými kupónmi
  • možnosť, aby kupón nebolo možné použiť na zľavnené produkty
  • určiť produkty alebo kategórie, na ktoré kupón platí alebo opačne vyňať produkty alebo kategórie, na ktoré neplatí
  • obmedziť použitie kupónu iba na konkrétnu e-mailovú adresu zákazníka/zákazníkov
  • koľko krát môže byť kupón použitý kým skončí jeho platnosť – príklad zverejníte kupón, ktorý platí pre prvých 100 zákazníkov, a teda mu nastavíte možnosť použiť ho 100 krát
  • koľko krát môže byť kupón použitý jedným zákazníkom kým skončí jeho platnosť – príklad kupón na 20% zľavu, ktorý platí od 01.03. do 15.03. a zákazník ho môže použiť iba 1x krát, alebo ho zákazník môže použiť 3x krát alebo ho počas platnosti, môže použiť koľkorát chce.

Zobrazenie produktov v e-shope

Zobrazenie na stránke obchodu umožňuje stránkovanie produktov. Produkty je možné zoraďovať podľa populárnosti, hodnotenia, najnovších, od najlacnejších alebo od najdrahších. V produktoch je možné vyhľadávať cez vyhľadávacie okno, filtrovať v nich podľa rozsahu ceny alebo hodnotenia, vlastností, a prezerať podľa kategórií alebo značiek (tagov). Je možné nastaviť zobrazovanie naposledy prezretých produktov alebo zoznam najlepšie hodnotených produktov.

Okrem samotnej stránky obchodu, je možné produkty zobrazovať cez modul, niečo ako výklad, aj kdekoľvek inde na stránke, na podstránkach, v článkoch blogu, a podobne. Na výber je zobrazenie produktov podľa kategórie, najlepšie hodnotené, najnovšie, najpredávanejšie, v zľave, … Je možné zvoliť počet zobrazovaných výrobkov, počet stĺpcov a zvoliť predvolené zoradenie obojsmerne podľa ceny, obľúbenosti alebo najnovšie/najstaršie produkty.

Tu je niekoľko ukážok, možností je o mnoho viac.

Nákup a objednávka z pohľadu zákazníka

Zákazník si prezerá a filtruje produkty v e-shope podľa vyššie vysvetlených možností. Po pridaní produktov do košíka môže uplatniť kupón, ak ho má, a v košíku sa mu rovno zobrazí zľava. Po prechode do pokladne vyplní svoje fakturačné a dodacie údaje a podľa nastavení v obchode sa mu vypočíta DPH a cena za dopravu. Zákazník si vyberie spôsob platby, potvrdí súhlas s obchodnými podmienkami a odošle objednávku. Podľa zvoleného typu platby sa mu zobrazí potvrdenie objednávky s inštrukciami k platbe ak ide o platbu prevodom alebo na dobierku, alebo sa mu zobrazí formulár pre platbu kartou (ak majiteľ obchodu platbu kartou poskytuje). Zákazník dostane e-mail s potvrdením objednávky. Ak sa v rámci objednávky zaregistroval, získa prístup do svojho zákazníckeho účtu v e-shope. V svojom účte zákazník vidí svoje objednávky, fakturačné a dodacie údaje, má možnosť zmeniť si heslo. Ak e-shop predáva produkty na stiahnutie, zákazník tu má možnosť produkt na stiahnutie si stiahnuť. Nákup a objednávku z pohľadu zákazníka je možné vyskúšať si v Demo e-shope.

 

Prijatie a spracovanie objednávky z pohľadu majiteľa obchodu

Keď zákazník odošle objednávku, táto sa zobrazí v zozname objednávok a majiteľovi e-shopu tiež príde e-mail, že má novú objednávku.

Objednávka môže mať tieto statusy:

  • prijatá – prijatá, ale nezaplatená
  • spracováva sa – platba prijatá, vybavuje sa odoslanie objednávky
  • čaká sa na platbu – napr. objednávka so spôsobom platby prevodom na účet, kde sa čaká kým budú peniaze na účte majiteľa obchodu
  • vybavená – objednávka odoslaná zákazníkovi, ak je nastavená automatická generácia PDF faktúr, vygeneruje sa faktúra
  • neúspešná – napr. nastala chyba a platba kartou neprebehla úspešne
  • zrušená – majiteľ obchodu alebo zákazník zrušil objednávku
  • refundovaná – majiteľ obchodu vrátil zákazníkovi peniaze

Pokiaľ objednávka nebola uhradená, majiteľ obchodu má ešte možnosť ju upraviť, pridať položku, uplatniť kupón, pridať poštovné.

Upraviť fakturačné údaje zákazníka je možné aj v už zaplatenej a vybavenej objednávke, napr. ak zákazník zavolá, že niečo zle uviedol v objednávke.

Fakturácia

E-shop môže a nemusí automaticky generovať PDF faktúry. Ak má majiteľ obchodu vlastný fakturačný systém, ktorý chce používať, môže e-shop použiť iba na prijatie objednávky a faktúru zákazníkovi vystaviť a odoslať sám zo svojho systému. Alebo môže vybrať, že faktúra sa automaticky vygeneruje a odošle zákazníkovi po označení objednávky ako vybavenej.

Prehľady

Systém tvorí prehľady o výške obratu za zvolené časové obdobie, zákazníkoch, sklade.

Zákonné povinnosti e-shopu

Systém je pripravený na splnenie všetkých zákonných povinností ako sú povinne zverejňované údaje o prevádzkovateľovi obchodu na stránke a v e-mailoch zákazníkom, odsúhlasenie cookies na stránke e-shopu, odsúhlasenie obchodných podmienok zákazníkom pri odosielaní objednávky, overenie platnosti IČ DPH už v objednávke, potvrdenie objednávky e-mailom spolu so zaslaním formulára na odstúpenie od zmluvy do 14 dní a obchodných podmienok v prílohe. S prvotným nastavením majiteľovi obchodu pomôžeme.

Pin It on Pinterest

Share This

Používaním tejto stránky súhlasíte s použitím cookies. viac informácií

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close